Dolar
Euro
Altın
BİST
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul °C

Otomotivde üretimi aksatacak bir kriz daha: Magnezyum sıkıntısı

14.11.2021
45
A+
A-

Pandeminin patlak vermesinden bu yana küresel otomotiv sektöründe sıkıntılar bitmek bilmiyor. Yarı iletken tedariğindeki sorun devam ederken …

Otomotivde üretimi aksatacak bir kriz daha: Magnezyum sıkıntısı

Pandeminin patlak vermesinden bu yana küresel otomotiv sektöründe sıkıntılar bitmek bilmiyor. Yarı iletken tedariğindeki sorun devam ederken şimdi de magnezyum sıkıntısı başlıyor. Uzmanlara göre kriz oldukça yakın.

Çin’deki magnezyum krizi otomotiv sektörünü tehdit ediyor

Çin, dünyanın magnezyum üretiminin yaklaşık yüzde 85’inden sorumlu, yani bu konuda tekel sayılır diyebiliriz. Ülkedeki enerji krizi, pek çok alan gibi magnezyum üretimini de sekteye uğratmış durumda. Yaklaşık bir ay önce yerel yönetim, 50 magnezyum izabe tesisinden 35 tanesinin yıl sonuna kadar kapatılmasını emretti. Böylelikle otomotiv dünyasının magnezyum tedariği büyük risk altına girdi.

Fiyatı yıl başından neredeyse ikiye katlanan magnezyum, alüminyum alaşım üretimi için gerekli bir hammadde. Alüminyum alaşım da şanzımanlardan direksiyon millerine, koltuk çerçevelerine ve yakıt deposu kapaklarına kadar otomotiv üretiminin pek çok alanında kullanılıyor.

Barclays analisti Amos Fletcher’a göre alüminyum levha üretiminde magnezyumun yerini hiçbirşey tutamaz. Üstelik magnezyum talebinin yüzde 35’ini otomotiv için üretilen levhalar oluşturuyor. Dolayısıyla magnezyum tedariğinin durması demek, tüm otomotiv endüstrisinin de potansiyel olarak durmaya zorlanması anlamına geliyor.

“Peki bu üreticiler hiç stok yapmadı mı?” sorusu aklınıza gelebilir. Bunun da cevabını veren uzmanlar, magnezyumun üç ay içinde oksitlenmeye başladığından stoklanması zor bir ürün olduğunun altını çiziyor. Dolayısıyla magnezyum talebinin yüzde 95’ini Çin’den tedarik eden Avrupa’da, durum böyle giderse stoklar kasım sonunda tükenebilir.

Yarı iletken tedariğindeki sıkıntıların küresel otomotiv sektöründe 210 milyar dolar gelir kaybına neden olacağı belirtiliyordu. Bu tahmin güncellenerek 250 milyar dolara yükseltildi. Zaten araç bulunurluğunda ciddi sıkıntılar mevcut. İşin içine bir de magnezyum krizi eklenirse durum içinden çıkılamaz bir hal alacak gibi görünüyor.

Özgür Aysu
www.ozguraysu.com.tr
YAZARA AİT TÜM YAZILAR
BİR YORUM YAZIN

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.