Dolar
Euro
Altın
BİST
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul °C

Apple’ın tartışmalı gizlilik politikası sosyal ağlara pahalıya patladı

08.11.2021
33
A+
A-

Apple, Nisan ayında kullanıma sunduğu iOS 14.5 güncellemesiyle iPhone ve iPad’lere ‘Takip Etme’ özelliği getirdi. İlk olarak WWDC 2020 …

Apple’ın tartışmalı gizlilik politikası sosyal ağlara pahalıya patladı

Apple, Nisan ayında kullanıma sunduğu iOS 14.5 güncellemesiyle iPhone ve iPad’lere ‘Takip Etme’ özelliği getirdi. İlk olarak WWDC 2020 etkinliği kapsamında iOS 14 ile tanıtılan bu özelliğin aslında daha erken hayata geçmesi planlanıyordu. Ancak Apple, geliştiricilere Uygulama İzleme Şeffaflığı politikasına uyum sağlayabilmeleri için süre tanıdı.

Uygulama İzleme Şeffaflığı; telefonunuza yüklediğiniz uygulamaların, sizi üçüncü taraf hizmetler ve web siteleri aracılığıyla takip etmelerinin önüne geçiyor. Telefondaki Gizlilik ayarlarına yerleştirilen ‘Takip Etme’ bölümünde dilediğiniz uygulamanın takip iznini kapatabiliyorsunuz. Bu özelliğe en çok karşı çıkanlardan biri Facebook olmuştu.

Uygulama İzleme Şeffaflığı, 10 milyar dolara yakın kaybettirdi

Financial Times tarafından yapılan bir araştırmaya göre, Apple’ın gizlilik politikasından etkilenen Snapchat, Facebook, Twitter ve YouTube 9.85 milyar dolar zarara uğradı. Bu platformlar gelirlerinin önemli bir kısmını mobilde kullanıcılara gösterdiği reklamlar sayesinde elde ediyor.

Takip etme iznini iptal ettiğiniz uygulama, iPhone ve iPad’inizdeki IDFA (Apple Reklam Verme Kimliği) tanımlayıcısını kullanamıyor. Geliştiricilerin sizi takip edip reklam verilerinizi özelleştirmek için bu tanımlayıcıya erişebilmeleri gerekiyor. Ancak izin vermediğiniz uygulama IDFA’ya erişemiyor, erişemediği için size özel reklamlar gösteremiyorlar.

En çok etkilenen şirket Facebook oldu

Adtech danışmanı Eric Seufert, Financial Times’a verdiği demeçte, “En çok etkilenen platformlardan bazıları -özellikle Facebook- Uygulama İzleme Şeffaflığı nedeniyle altyapılarını sıfırdan inşa etmek zorunda” dedi. Bunun en az bir yıl süreceğini iddia eden Seufert şöyle konuştu:

“Yeni araçların ve framework’lerin kullanıcılara sunulmadan önce sıfırdan geliştirilmesi ve kapsamlı bir şekilde test edilmesi gerekiyor. Yeni bir altyapı kurmanın en az bir yıl süreceğine inanıyorum.”

En büyük tepki Facebook’tan geldi

Apple’ın gizlilik özelliğinin hayata geçmesini takiben Facebook, iOS kullanıcılarından yardım istedi. Kazancının önemli kısmını kişisel reklamlardan elde eden şirket, iPhone sahiplerinden takip izni istedi. “Facebook’u ücretsiz tutmamıza yardımcı ol” gibi ifadeler kullanan sosyal ağ tepkilerin odağına yerleşti.

https://twitter.com/ashk4n/status/1388270878870310912

Facebook bununla da kalmayıp geçtiğimiz aylarda gazetelere tam sayfa ilan verdi. “Apple’a karşı duruyoruz” diyerek iOS cihazlardaki takip etme özelliğini eleştiren şirket, küçük işletmeleri reklam gelirlerinin azalacağı yönünde uyardı.

Apple, Facebook’un bu kampanyasına doğrudan cevap vermedi. Ancak ilandan aylar önce, sosyal medya şirketinin “kullanıcı gizliliğine önem vermemekle” itham etti.

Snapchat CEO’su da Apple’ı suçladı

Snapchat uygulamasının sahibi Snap Inc, 2021’in üçüncü çeyreğinde 1,07 milyar dolar kazanç elde ettiğini açıkladı. Şirket üçüncü çeyrekte 1,1 milyar dolar gelir kazanacağı yönünde tahminde bulunmuştu. Ancak bu hedefine ulaşamadığı anlaşıldı. Snap Inc CEO’su Evan Spiegel ise Apple’ı hedef gösterdi.

“Apple’ın Haziran ve Temmuz aylarında iOS için geniş çapta kullanıma sunduğu yeni ‘reklam takibi’ değişikliği, işlerimizi olumsuz etkiledi” diyen Evan Spiegel, “Bu bizim için kesinlikle sinir bozucu bir şey” ifadelerini kullandı.

Özgür Aysu
www.ozguraysu.com.tr
YAZARA AİT TÜM YAZILAR
BİR YORUM YAZIN

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.