Dolar
Euro
Altın
BİST
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul °C

Bayraktar DİHA’nın 2022’de seri üretime girmesi planlanıyor

17.10.2021
48
A+
A-

Bayraktar Dikey İniş Kalkışlı İnsansız Hava Aracı Sistemi (DİHA), ilk kez TEKNOFEST 2021’de sergilendi. Uçuş testlerinde sona gelinen …

Bayraktar DİHA’nın 2022’de seri üretime girmesi planlanıyor

Bayraktar Dikey İniş Kalkışlı İnsansız Hava Aracı Sistemi (DİHA), ilk kez TEKNOFEST 2021‘de sergilendi. Uçuş testlerinde sona gelinen Bayraktar DİHA‘nın seri üretimine 2022’de başlanması, teslimatların da aynı yıl içerisinde yapılması planlanıyor.

Bayraktar DİHA özellikleri

Bayraktar DİHA, dikey iniş kalkış özelliği sayesinde dar alanda operasyon kabiliyeti sağlıyor. 150 kilometreye kadar haberleşme menziline sahip olan araçta, sensör füzyonu yardımlı tam otonom iniş, kalkış ve seyir özelliği de bulunuyor. Bayraktar DİHA’nın düşük yakıt tüketimli benzinli motoru, yüksek dayanım süresi sunuyor.

Bayraktar DİHA aslında hibrit bir araç. Kalkış ve inişini üzerinde bulunan 4 adet elektrik motoruyla gerçekleştiriyor. Daha sonra arkasındaki benzinli motorla da normal seyrini gerçekleştiriyor. Bu hibrit yapı sayesinde 12 saate kadar havada kalabiliyor. Bir gözlem İHA’sı olan Bayraktar DİHA, hareketli platformlara da iniş kalkış yapabiliyor.

Aracın faydalı yük kapasitesi 5 kilogram, kalkış ağırlığı ise 50 kilogram. Kanat açıklığı 5 metre ve 20’ye 20 metrelik bir alan içerisinden dikey iniş kalkışını gerçekleştirebiliyor. 9 bin feet bu uçak için operasyon irtifası, ancak 15 bin feete kadar çıkabiliyor. Seyrini de 45-50 knot arasında (80 knot maksimum) gerçekleştiriyor. Üzerinde bulunan gündüz kamerası, termal kamera, lazer işaretleyici ve mesafe ölçer ile yerdeki birlikleri koordine edebiliyor.

Baykar Hava Aracı Tasarım Mühendisi Burak Özbek, 5 kilogramlık faydalı yükün operasyona göre değişiklik gösterebildiğini belirterek şunları söyledi: “Kamerada olduğu gibi motorda da yerli çözüm ortaklarımız var, bununla ilgili bir proje de yürütülüyor. Mevcut test edilen uçak üzerinde Erin Motor’un geliştirdiği motor takılı. Bu motorun uçakta kullanılması planlanıyor. Bu motor, elektronik yakıt enjeksiyonlu bir motor. İrtifalara göre kompanzansiyonunu yapabiliyor. Karbüratörlü bir motorla karşılaştırıldığı zaman çok daha güvenilir oluyor. Ayrıca, üzerindeki alternatör sayesinde de bütün sistemi besleyebiliyor.”

Özbek, “Dikey kalkışı elektrikli yaptığımız için batarya teknolojisi ile birebir orantılı olarak bu teknoloji geliştikçe bu ürün de sürekli gelişecek ve kapasiteleri artacak. Farklı görevler yapabilen, mühimmat taşıyabilen versiyonlarını da ileride DİHA’larda görebiliriz.” dedi.

Özgür Aysu
www.ozguraysu.com.tr
YAZARA AİT TÜM YAZILAR
BİR YORUM YAZIN

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.